Garanties met bijvoorbeeld je mobiele telefoon: hoe zit dat nu precies?
Stichting Rechtswinkel Oss informeert in deze column over actuele zaken waarmee een ieder te maken kan krijgen. Deze column gaat over de wettelijke garantie op een product. Voor een ieder die een mobiele telefoon, computer of ander huishoudelijk apparaat in bezit heeft, zeer nuttige informatie!
Stel u heeft een tweejarig abonnement met telefoon aangeschaft bij een telecomaanbieder. Helaas gaat de telefoon na anderhalf jaar kapot. U gaat met uw telefoon naar de telecomaanbieder, maar deze deelt zonder blikken of blozen mede dat uw garantie is verlopen. Wat nu?
Wettelijke garantie
Op grond van de wet heeft u recht op een goed product. De verkochte zaak mag niet gebrekkig zijn en moet geschikt zijn voor normaal gebruik. Als het product niet deugt, heeft u recht op een (gratis) reparatie, een nieuw product óf teruggave van (een deel van) uw geld. Deze wettelijke garantie mag door de verkoper niet worden beperkt. De vraag is echter wat onder een goed product moet worden verstaan.
Principe van een goed product
Juridisch gezien moet een product aan de overeenkomst beantwoorden. Dit betekent dat een product een bepaalde tijd zonder problemen moet kunnen functioneren. Daarbij moet het product wel normaal zijn gebruikt. Hoe lang die bepaalde tijd is, hangt af van het product. Een wasmachine heeft bijvoorbeeld een langere levensduur dan een elektrische speelauto. Daarnaast mag van een dure wasmachine meer worden verwacht dan van een goedkope versie.
Wat u van een product mag verwachten hangt ook af van de informatie van de verkoper of in de reclame, het merk, de prijs en of het product nieuw of tweedehands is. Let op: ook als u iets in de uitverkoop koopt, heeft u recht op een goed product.
Hoe zit het met de mobiele telefoon?
Bij normaal gebruik mag u van uw mobiele telefoon verwachten dat hij na anderhalf jaar nog steeds naar behoren werkt. Volgens bepaalde Europese regels zou uw mobiele telefoon zelfs minstens twee jaar zonder problemen moeten functioneren.
In het geval van een kapotte mobiele telefoon kunt u de telecomaanbieder dus wijzen op de wettelijke garantieregels. De verkoper moet ervoor zorgen dat uw telefoon wordt gerepareerd of dat u een nieuwe ontvangt. Bovendien mag een eventuele reparatie u zo min mogelijk overlast bezorgen. U zou dus in sommige gevallen om een vervangend toestel kunnen vragen.
Het bijkopen van garantie (waar een verkoper u bij aankoop vaak op zal wijzen) is in de meeste gevallen dus niet nodig. Zoals gezegd heeft u al wettelijke garantie voor een redelijke duur. Desalniettemin levert een extra garantie soms voordelen op. Denk bijvoorbeeld aan het aantonen dat u uw telefoon normaal heeft gebruikt. Immers, gelijk hebben is iets anders dan gelijk halen.
Meer vragen?
Heeft u meer vragen over wettelijke garantie of andere juridische vragen? Kom dan gerust een keer langs op ons spreekuur op donderdag en vrijdag van 19.30 tot 21.00 uur in de Oude Molenstraat 17 in Oss, of in de even weken op maandag van 19:30 tot 21:00 uur in de Sportstraat 3 te Berghem.