
Kennismaken met Petra Cornelissen, directeur van basisschool Het Molenveld, 'trots op alles wat we als school hebben bereikt!'

Petra Cornelissen is van begin dit schooljaar de nieuwe directeur van basisschool Het Molenveld geworden. Het wordt eens tijd om kennis met haar te maken. Je bent sinds augustus directeur van basisschool Het Molenveld. Kun je iets meer vertellen over je achtergrond en wat je naar Berghem heeft gebracht? 'Goedemiddag! Fijn om hier te zijn. Ik woon zelf in Nijmegen en heb inmiddels ruim 25 jaar ervaring in het onderwijs, zowel in het basisonderwijs, het speciaal onderwijs als het voortgezet onderwijs. Het onderwijs heeft me altijd gepassioneerd, en na jaren
ervaring in verschillende onderwijstakken vond ik het tijd om weer terug te keren naar het basisonderwijs met een visie en missie die bij mij past. Het Molenveld als onderdeel van SAAM trok mijn aandacht vanwege de dorpssfeer en de betrokkenheid van de gemeenschap. Het leek me een mooie plek om mijn ervaring in te zetten en samen met het team de school verder te ontwikkelen. De kracht van samen'.
Dat klinkt als een mooie stap in je carrière. Wat kun je vertellen over Het Molenveld als school? Wat maakt de school uniek? 'Het Molenveld is een middelgrote basisschool, gelegen in het hart van Berghem. Wat de school bijzonder maakt, is zeker het dorpskarakter. We zijn een school waar de gemeenschap echt centraal staat. We hebben een betrokken achterban: ouders die actief meedenken, meewerken en de handen uit de mouwen steken. Dat maakt het werken hier heel prettig. Daarnaast werkt de school nauw samen met de plaatselijke gemeenschap, en dat zorgt voor een fijne samenwerking. We zijn als school erg trots op die verbinding en proberen deze ook verder te versterken. Wij geloven in het gezamenlijke kunnen en gaan altijd voor kwaliteit, met een duidelijke focus en koers die we samen met het team en de gemeenschap uitdragen'.
Je hebt het over de gemeenschap en betrokkenheid van ouders. Is dat iets dat je persoonlijk belangrijk vindt in je werk als directeur? 'Absoluut. Het is voor mij essentieel dat we als school onderdeel zijn van de gemeenschap. Het versterkt de band tussen school en omgeving, en het zorgt voor een levendige en actieve leeromgeving voor de kinderen. Ik heb al gezien dat ouders hier echt hun steentje bijdragen, bijvoorbeeld bij de OR en de MR, en dat maakt het voor ons als school veel gemakkelijker om samen te werken en dingen voor elkaar te krijgen. Het was dan ook een eer om samen met de gemeenschap het evenement Berghem Bruist te openen, waarbij ook ons schoolgebouw een actieve rol speelde. Geweldige vrijwilligers hebben dit mogelijk gemaakt'.
Dat klinkt als een ontzettend mooi initiatief. Je hebt de afgelopen maanden samen met je team gewerkt aan de herziening van de visie van de school. Wat houdt deze herziening in? 'Klopt, we hebben de afgelopen maanden hard gewerkt aan een nieuwe visie voor Het Molenveld. Het is een proces dat we samen met het team, ouders, kinderen en de gemeenschap hebben doorgemaakt. We wilden een visie ontwikkelen die past bij de huidige tijd en bij wat we belangrijk vinden voor de kinderen. Onze visie is nu gericht op het motto: "Samen leren en groeien in een veilige, gestructureerde omgeving." We willen dat de kinderen zich op sociaal-emotioneel vlak goed ontwikkelen, en we besteden veel aandacht aan de basisvaardigheden zoals taal, lezen en burgerschap. Dit vormt de basis voor hun verdere ontwikkeling'.
Petra Cornelissen
Een veilige en gestructureerde omgeving klinkt als een ideale plek voor kinderen om zich te ontwikkelen. Hoe zorgen jullie ervoor dat de sociaal-emotionele ontwikkeling goed wordt ondersteund? 'We hebben binnen de school een methode genaamd Fides, die specifiek gericht is op de sociaal-emotionele ontwikkeling van de kinderen. Fides helpt ons om een doorgaande lijn te creëren van leerjaar 1 tot en met 8. De kinderen leren op deze manier dezelfde taal en strategieën om met hun emoties om te gaan, conflicten op te lossen en elkaar te respecteren. Dit draagt bij aan een veilige en ondersteunende leeromgeving, wat cruciaal is voor de ontwikkeling van elk kind. Daarnaast hebben wij heldere verwachtingen en een gestructureerde leerwerkplek voor leerlingen en medewerkers'.
Wat mooi om te horen dat er zoveel aandacht is voor de sociaal-emotionele ontwikkeling! Naast de basisvaardigheden, zijn er ook andere manieren waarop de school zich verbindt met de gemeenschap? 'Ja, zeker! We hebben een aantal vrijwilligers die op school helpen met het lezen van kinderen, wat enorm waardevol is voor hun leesvaardigheid. Daarnaast bemensen vrijwilligers ook onze schoolbibliotheek, waardoor we de kinderen een ruim aanbod van boeken kunnen bieden. Die extra ondersteuning vanuit de gemeenschap is van onschatbare waarde voor ons. Het zorgt ervoor dat we als school net dat beetje extra kunnen bieden dat kinderen verder helpt in hun ontwikkeling. Wij geloven dat we, door samen te werken met de gemeenschap, zoveel meer kunnen bereiken voor de kinderen'.
Het klinkt alsof Het Molenveld echt een school is die midden in de gemeenschap staat. Wat zijn je plannen voor de toekomst van de school? 'We willen de verbinding met de gemeenschap blijven versterken en verder bouwen op de nieuwe visie die we hebben ontwikkeld. Daarnaast blijven we ons richten op het verbeteren van de onderwijsresultaten en het versterken van de sociaal-emotionele ontwikkeling van de kinderen. We willen de kinderen zo goed mogelijk voorbereiden op hun volgende stap in de ontwikkeling, en dat betekent dat we blijven investeren in zowel hun kennis als hun persoonlijke groei. We gaan door met het implementeren van vernieuwende ideeën en kijken steeds naar mogelijkheden om te blijven verbeteren. Wij gaan voor kwaliteit en hebben een duidelijke koers, zodat we ook in de toekomst kunnen blijven uitblinken'.
Dat klinkt als een mooie en gedegen aanpak voor de toekomst. Bedankt voor dit gesprek, Petra. Ik wens je veel succes met alles wat er nog gaat komen op Het Molenveld! 'Dank je wel! Het was fijn om hierover te kunnen praten. We zijn trots op alles wat we als school hebben bereikt en kijken positief uit naar de toekomst. En ik ben TROTS ben op mijn team van bevlogen en enthousiaste professionals dat elke dag klaar staat voor onze kinderen. Over ruim een jaar bestaat de school 50 jaar! Dus… tijd voor een feestje!'